hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > رویداد > نقش آیت‌الله هاشمی در انتخابات خبرگان این بار بر عهده حسن روحانی | هدف دلواپسان از کمرنگ کردن مجلس خبرگان چیست؟

نقش آیت‌الله هاشمی در انتخابات خبرگان این بار بر عهده حسن روحانی | هدف دلواپسان از کمرنگ کردن مجلس خبرگان چیست؟

انتخابات خبرگان رهبری همزمان با انتخاب مجلس در اسفندماه برگزار می‌شود. ارتباط مستقیم این نهاد با مقام ولی فقیه، جایگاه ویژه‌ای را به این مجلس بخشیده است و از آنجا که رهبر حکومت اسلامی مطابق اصل 109 قانون اساسی باید دارای صلاحیت‌ علمی‌ لازم‌ برای‌ افتاء در ابواب‌ مختلف‌ فقه‌ و عدالت‌ و تقوای‌ لازم‌ برای‌ رهبری‌ امت‌ اسلام‌ و بینش‌ صحیح‌ سیاسی‌ و اجتماعی‌، تدبیر، شجاعت‌، مدیریت‌ و قدرت‌ کافی‌ برای‌ رهبری‌ باشد، بی‌شک تشخیص این امر، از عهده مردم عادی برنمی‌آید و باید نهادی متشکل از فقها وجود داشته باشد تا بتوانند ویژگی فقاهت را در رهبر تشخیص دهند.

به گزارش آرمان ملی آنلاین، بنابراین مجلس خبرگان از اهمیت زیادی برخوردار است. اما با توجه به اینکه توجهات معطوف به انتخابات مجلس است، آنچنان توجهی به انتخابات خبرگان وجود ندارد که شاید دلیلش تخصصی بودن این نهاد است. محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین با اشاره به برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در نیمه اسفند امسال، گفت: رسانه‌ملی طوری تلاش کند که دو انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، فدای همدیگر نشوند، هم انتخابات خبرگان و هم انتخابات مجلس شورای اسلامی را داریم و هر کدامشان، به نوبه خود، بسیار مهم و خطیر هستند.

وی افزود: نوع انتخاب، میزان مشارکت، میزان رأیی که مردم می‌دهند، این‌ها بسیار در سرنوشت آینده کشور ما مؤثر است. نایب‌رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: حتی در رجزخوانی در برابر دشمن، در مقابل دشمنی که می‌خواهد به قول معروف، هیچکس نباشد و با تحریم‌هایش اینقدر ضد حقوق بشر و ناجوانمردانه برخورد می‌کند، تا جایی که دارو را تحریم می‌کند و در زمان کرونا حتی داروهایی که به دشمن‌ترین دشمنانشان می‌دادند، به ما نمی‌دادند و اینها این قدر ناجوانمرد هستند، این دوره از انتخابات حائز اهمیت است. 

هدف دلواپسان از کمرنگ کردن مجلس خبرگان

نکته قابل تامل اقدامات یک جریان خاص علیه مجلس خبرگان است. روزنامه کیهان روز گذشته در گزارشی با تیتر «توطئه‌ انحلال مجلس خبرگان» به مخالفت دولت موقت با ورود ولایت فقیه به قانون اساسی پرداخت. انتشار چنین متنی در شرایطی که فعالیت‌های انتخاباتی آغاز شده است، چه معنایی دارد؟ جزکمرنگ کردن حضور در انتخابات و ایجاد بی‌میلی در کاندیدا شدن؟

حواشی انتخابات مجلس خبرگان 

جنجالی‌ترین موضوع انتخابات خبرگان به سال 94 و ردصلاحیت حسن خمینی باز می‌گردد. یکی از نزدیکان بیت امام (ره) دلایل عدم احراز صلاحیت اعلامی را استناد به بند ب ماده 3 قانون اعلام کرد: «اجتهاد در حدی که قدرت استنباط بعضی مسائل فقهی را داشته باشد و بتواند ولی فقیه واجد شرایط رهبری را تشخیص دهد» احراز نگردید. آنچنان که سایت دانا نوشته است «آیت‌ا... هاشمی این چنین به ردصلاحیت یادگار امام واکنش نشان داد: صلاحیت شخصیتی که اشبه به جدش امام خمینی است را قبول نمی‌کنید. شما صلاحیت خود را از کجا آوردید؟ چه کسی به شما اجازه داده است، که قضاوت کنید؟ چه کسی به شما اجازه داد که یکجا بنشینید و داوری کنید؟ برای مجلس و دولت و جاهای دیگر و اختیارات را در دست بگیرید؟

چه کسی اجازه داد که صداوسیما برای شما باشد؟ چه کسی به شما این‌ها را داد؟ اگر امام خمینی و نهضت ایشان و اراده عمومی مردم نبود هیچ‌کدام از این‌ها نبودند. زمانی‌که باید همه به هم تبریک بگوییم هدیه بدی به بیت امام دادید.» علاوه بر این در سومین دوره خبرگان رهبری باز هم بحث ردصلاحیت‌ها حاشیه‌ساز شد به نحوی که برخی از کاندیداهای اصلاح‌طلب واجد صلاحیت شناخته نشدند و اصلاح‌طلبان هم لیستی در این انتخابات ارائه ندادند. یا در مورد دیگری بعد از حوادث انتخابات سال 88 تعدادی از نمایندگان خبرگان رهبری نسبت به عملکرد و موضع‌گیری آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی که بعد از فوت آیت‌ا... مشکینی به‌عنوان رئیس این مجلس انتخاب شده بود انتقاد کردند. در نهایت در انتخابات 89 وی از کاندیداتوری برای ریاست مجلس کنار رفت و آیت‌ا... مهدوی کنی با رای اعضای مجلس خبرگان به ریاست رسید. 

سرنوشت یاران اعتدال 

در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان برخی تغییرات قابل توجه بود مانند ارائه لیست «یاران اعتدال» چهره‌‌هایی مانند آیت‌الله هاشمی که پیش از این در لیست جامعتین حضور داشتند، در آن انتخابات در لیست جدید جای گرفتند. دیگر اعضای این لیست عبارت بودند از دکتر حسن روحانی، محمد امامی کاشانی، ابراهیم امینی، دکتر سیدمحمود علوی، قربانعلی دری نجف‌آبادی، محمد محمدی نیک (ری‌شهری)، سیدمحمد سجادی عطاآبادی، محمدعلی موحدی کرمانی، محسن قمی، سید ابوالفضل میرمحمدی، محمد علی تسخیری، دکتر محسن اسماعیلی، دکتر سیدهاشم بطحایی، محمدعلی امین، محمد حسن زالی. برخی مانند هاشمی، ری شهری، میرمحمدی، بطحایی، تسخیری و امینی درگذشتند و مشخص نیست آیا سایر افراد این لیست باز هم به ارائه لیست یاران اعتدال می‌پردازند یا برنامه دیگری دارند؟

نقش حسن روحانی در انتخابات خبرگان

اکنون در نبود آیت‌الله هاشمی و احتمال پایین کاندیداتوری سیدحسن خمینی این سوال مطرح است که چه شخصیتی قرار است به سازماندهی کاندیداهای جریان اعتدالی بپردازد. بسیاری از حسن روحانی برای حضور در این جایگاه نام می‌برند. او در انتخابات مجلس خبرگان گذشته در کنار هاشمی بود و در شکل‌گیری لیست یاران اعتدال نقش پررنگی داشت. آیا او در صورت کاندیدا شدن، باردیگر اقدام به ارائه لیست یاران اعتدال می‌کند یا لیست جدیدی را مدنظر دارد.

منبع: armanmeli-1064387

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
برچسب ها
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد